Hamilelik Haftaları

Hamileliğin 27. Haftası

Bebeğiniz her ne kadar hızla büyüyor olsa da beyni ve akciğerleri henüz olgunlaşmamıştır. Neyse ki dış dünyaya hazırlanmak için hâlâ 13 haftası vardır.

Bir bakış. Dört ayı aşkın süredir kapalı olan göz kapakları artık açılabilir. Beynin görsel kısmının aktif olması ve göz yapılarının çoğunun tamamlanması, bebeğinizin ışıkları ve gölgeleri görebileceği anlamına gelir.

Uyusun da büyüsün. Tıpkı annelerinin kollarındaki bebekler gibi sizin bebeğiniz de sallanarak uykuya dalar. Yaptığınız ev işleri bile bebeğinize sallantı gibi gelir, amniyotik sıvı sayesinde bebeğin tüm hissettiği hafif salınmadır.

Boyu 36-38 cm, kilosu 907 gram‘dır.

Hamileliğin 27. Haftasında anne;

27. Haftada gebeliğin 3. Ayı tamamlanmaktadır. Bu dönemden itibaren Son triemster süreci başlar, doğum yapılacak hastane seçimi bu dönemde yapılmalıdır. Doğumun yapılacağı hastane seçiminde size en iyi yönlendirmeyi hamilelik takibinizi yapan doktorunuz yapacaktır. Size uygun, sosyal güvenceniz varsa kullanabileceğiniz, doktorunuzun ve sizin açınızdan ulaşımı rahat, bulunduğunuz bölgeye yakın veya günün her saati ulaşabileceğiniz ve en önemlisi kendinizi rahat hissedeceğiniz bir hastane olmalıdır.

Genellikle hamileliğin son 3 ayında anne adaylarının sıklıkla ifade edeceği şikayetler; gülmek, öksürmek egzersiz yapmak, ani pozisyon değiştirmekle meydana gelen idrar kaçırmadır. Hamilelikte artan hormonların etkisiyle ve büyüyen bebeğin mesaneye yaptığı baskı bu şikayetlerin en büyük etkenidir. Anne adayının ilk doğumu değilse daha sık gözlemlenir.

Kagel egzersizleri; kadınlarda vajina etrafını saran vajinal kasların güçlendirilmesi için uygulanan pelvik kas egzersizleridir. İdrar kaçırma şikayetini azaltmak için pelvik taban kaslarını güçlendiren ve aynı zamanda doğum kanalındaki kasların da doğuma hazırlanmasına kolumlu yönde etki eder. Kagel egzersizleri periyodik olarak gün içinde en az 30 – 50 kez tekrarlanmalı ve her bir egzersiz en az 10 saniye sürmelidir. Egzersizin en basit anlatımı idrar yaparken idrar akımını istemli olarak kesilip 10 saniye sonra idrara yapılmaya devam edilmesidir.

Hamileliğinizin 27. Haftasından itibaren istirahatlerinizde yastık kullanmanız önerilir. Hamilelik sürecinin lerlemesiyle büyüyen anne rahminin göğüs boşluğu ve karın boşluğunu ayıran kas tabakası olan diyaframa yaptığı baskı sonucu nefes almada zorlanma ve nefes darlığı gibi şikayetleri yastık kullanarak ve sırt üstü yatarak önleyebilirsiniz.

Hamileliğin 27. Haftasında bebek;

Bebeğinizin boyu 36 cm olup ağırlığı 900 gramdır

Beyin fonksiyonları hızla tamamlanmaktadır sesleri müzikleri ayırt edebilmektedir

Annesinin ve babasının sesini birbirinden ayırt edebilir ve her iki sese de ayrı ayrı tepki verebilir

Anne adayı bu dönemden itibaren bebeğinin düzenli olarak karnında uyuduğunu uyandığını ve hareket ettiğini fark edebilir

Bebeğin hareketleri dışarıdan fark edilebilecek düzeyde artmıştır, anne karnındaki alanı genişlediği için ve ağırlığı arttığı için daha aktif hareket edebilmektedir

Anne karnına kulağını dayayan biri rahatlıkla bebeğin kalp atışlarını dinleyebilir

Akciğerleri düzenli olarak su alıp vermektedir

Gözleri daha dikkatli olup retinası tamamlanır ve aydınlık ve karanlığa tepki gösterecek kadar görebilir

Grup B streptokok enfeksiyonu; yeni doğan bebeklerde menenjit, sepsis gibi ciddi hastalıklara sebep olabilir. Kadınların %10-35’ inde vajinada bulunabilen bu bakteri çoğunlukla gebelik esnasında hiçbir bulgu vermemektedir. Normal doğum eylemi esnasında bebeğin doğum kanalından geçmesiyle bu bakteriyi soluyarak ya da yutarak alabilir. Enfeksiyon yeni doğan bebekte yaşamın ilk haftasında gözlemlenir. Bu sebeple 37. haftada doğum öncesi vajinal muayenede enfeksiyondan şüphelenilmesi durumunda vajinal kültür alınması tavsiye edilir.

Hamileliğin 27. Haftasında beslenme;

Hamileliğin son 3 ayında anne adaylarının %10 ında kila alımında artış gözlemlenmektedir. Bu sebeple anne adayının beslenirken düşük yağ oranı içeren sağlıklı gıdalar alması önerilir. Süt ve sütlü ürünlerin (yoğurt, peynir vs.) 3 porsiyon, karbonhidratlı ürünlerin (ekmek , pilav , makarna) 3 porsiyon , sebzelerin 3 yada daha fazla porsiyon, meyvelerin 2 porsiyon , proteinli ürünlerin (et,tavuk) 2 porsiyon tüketilmesi önerilir. 3 ana , 3 ara öğün olarak beslenmek bu dönemde hem anne adayı hem bebek sağlığı için oldukça önemlidir. Ara öğün olarak sıklıkla önerilen meyve tüketilebilir. Bir adet elma , 1 adet muz, 1 salkım üzüm , 1 avuç kiraz , bir dilim karpuz bir porsiyon olarak tüketilebilir. Fazla meyve alımı meyve şekeri riski oluşturacağı için burada önerilen miktarla sınırlı olmanız önerilir. Beslenme ve diyet için diyetisyeninizin önerileri doğrultusunda sağlığınızı ve dengeli beslenmenizi koruyabilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan Hamileliğin 28. haftası başlıklı makalemizde Hamileliğin 28. Haftasında anne adayının alması gereken önlemler, Hamileliğin 28. Haftasında bebek ve Hamilelikte kan uyuşmazlığı hakkında bilgiler verilmektedir.

Yorum Yap