Hamilelik Haftaları

Hamileliğin 30. Haftası

İlerleme kaydediyor. Bebeğinizin beyni inanılmaz gelişmesine devam eder. Bu haftada beyin o ayırt edici kırışık görünümünü kazanmaya başlar. Bu kırışıklıklara kıvrım adı verilir ve beynin daha fazla beyin hücresi barındırmasına olanak sağlar. Bebeğinizin vücudunu kaplayan son derece ince tüy olan lanugo kaybolmaya başlar.

Paylaşılan bir yemek. İçtiğiniz sütten gelen kalsiyum doğrudan bebeğin kemiklerinin oluşumuna gider. Benzer şekilde doğum öncesi vitaminlerden ve yediğiniz demir açısından zengin sebzelerden aldığınız demir de bebeğiniz altı ila dokuz aylık oluncaya kadar dayanan demir rezervini takviye eder. Bebeğinizin tüm vücudunda sağlıklı hücre büyümesini desteklediği için protein de çok önemlidir.

Boyu 38-43 cm, kilosu 1,36 kilogram‘dır.

Hamileliğin 30. Haftasında anne;

Gebeliğin 30. Haftasında anne adaylarının kendilerini rahat hissetmeleri için önerilen egzersiz türü; Gözlerinizi kapatın ve beyninizi vücudunuzdaki germe ve gevşeme hareketleri yaptığınız bölümlere odaklayın. Topuklardan başlayın ve kademeli olarak gevşeme kasılma hareketleriyle başa doğru ilerleyin. Ardından aynı hareketin tersini yaparak baştan topuklara doğru ilerleyin. Düzenli olarak bu egzersizi yaptığınızda kendinizi çok rahat hissedeceksiniz.

Derin bir konsantrasyon gerektiren zihinsel rahatlamaya ulaşabilmeniz için sessiz bir odada olmalısınız. Egzersize başlamadan önce zihninizi boşaltmalısınız ve yaklaşık 10 dakika öncesinden itibaren hiçbir şeyle meşgul olmayıp aklınızdaki tüm düşünceleri sorunları olabildiğince unutmaya çalışmalısınız bunu yaparken derin nefes almalı ve gözlerinizi kapatarak nefesinizin vücudunuzdaki etkisini, hareketini takip etmelisiniz. Her sabah 10 dakikanızı ayırarak derin derin nefes alın, aldığınız nefesi kısa bir süre tuttuktan sonra hafifçe bırakın. Dengeli bir pozisyona ulaştığınızda kaslarınızın gevşediğini hissedeceksiniz.

Gebeliğin 30. Haftasında anne adaylarının ortalama yarısında hafif ödem (şişme) gözlemlenmektedir. Genellikle bacaklarda ve ayak bileklerinde oluşan ödem sıcak havalarda artış göstermektedir. Bu şekilde gözlemlenen hafif ödemde endişelenecek bir durum yoktur. Fakat şişmeler artıyor ve ödem ellerde ve yüzde oluşmuşsa, şişmeler 24 saatten fazla devam ediyorsa, hızlı kilo alımı, kan basıncında yükselme gibi durumlar yaşandığında doktorunuza başvurmalısınız.

Ödemdeki artış ve yukarıda bahsettiğimiz diğer şikâyetler Preeklampsi yaşanacağına dair işaret olabilir. Preeklampsi anne adaylarının %5-10’unda görülmekte olup teşhis edilmediği durumlarda anne adayı ve bebekte ciddi sorunlar oluşturabilir. Preeklampsinin en belirgin bulgularından biri ödem ve hipertansiyonun yanı sıra idrarda protein atılımı olup basit bir idrar tahlili ile tespit edilmesi mümkündür.

Hamileliğin 30. Haftasında bebek;

Bebeğin boyu 40 cm olup 1300 gram ağırlıktadır

Gözyaşı bezleri gözyaşı yapımına başlamıştır ve bebek ağlayabilmektedir

Eritrosit (kırmızı kan hücresi) üretim için kemik ilikleri hızlı bir şekilde çalışmaktadır

Gözleriyle ışıkları takip edebilir ve tepki verebilir

El ve ayaklarındaki hareketlenmede artış vardır

Hızla büyümesinden dolayı hareket alanı daraldığı için hareketleri eskisinden fazla olmasına rağmen daha az hissedilmektedir

Hamilelikte en uygun yatış pozisyonu;

Doktorların anne adaylarından duyduğu en sık soru hamilelikte en uygun yatış pozisyonudur. Anne karnının belirginleşmesi sebebiyle yüz üstü yatamayan anne adayları sırt üstü yatarken nefes almada zorlandıkları konusunda şikâyetçidirler. Hamilelikte en uygun yatış pozisyonu sol yandır. Bu pozisyonda bebeğe ulaşan kan akımı daha fazla, hızlı ve rahat olmakla beraber kalbe geri dönen toplardamara yapılan bası daha azdır. Bu durumda bebek daha fazla oksijen ve besin edinebilir. Sol yana yatış pozisyonunda bebeğinizin hareketlerinde artış hissedebilirsiniz, bu durumdan endişelenmeyin. Anne karnında fazla hareketli olan bebek sağlıklı bir bebektir.

Hamileliğin 30. Haftasında beslenme;

Kolalı içeceklerin içerdiği kafein plasentayı geçerek anne karnındaki bebeğin kan dolaşımına girmektedir. Hamilelikte yüksek oranda kafeinli gıda tüketimi düşük ve erken doğum riskini artırmakla beraber idrar sökümü etkisi olduğu için kalsiyum kaybına sebep olarak bebeğin sağlıklı gelişimine engel olur. Anne adayları mide şikâyetlerini azaltmak ve sindirime yardımcı olmak için kolalı içecek içmek isterler ve bunun faydası olduğunu düşünürler. Hamilelikte kolalı içeceklerin hiçbir şekilde faydası olmadığı gibi önemli ölçüde zararları vardır. Hamilelikte tüketilen kolalı içecekler mide asidini artırdığı için reflü ve yanma gibi şikâyetlere sebep olur veya mevcut şikâyetlerin şiddetini artırır. Yine birçok anne adayı diyet kolalı içeceklerin zararsız olduğunu düşünmektedir, diyet kolalı içecekler yüksek oranda tatlandırıcı içerdiği için hamilelik döneminde anne ve bebek sağlığı için zararlıdır.

Kolalı içeceklere bağımlı iseniz bırakmanız için önerilen yöntemler;

Kolalı içeceklerin zararlarını bilinçaltına yerleştirin ve motive olun

Kolalı içecekler yerine soğuk su, çikolatalı süt veya taze sıkılmış meyve sularını tercih edin

Düzenli olarak temiz havada yürüyüş yapın

Canınız kolalı içecek çektiğinde derin derin nefes alıp verin ve nefesinizin vücudunuzdaki dağılımını takip edin, nefesinizi bırakırken kolalı içeceklerin zararlarını düşünün.

Bir önceki yazımız olan Hamileliğin 31. haftası başlıklı makalemizde Hamileliğin 31. Haftasında bebek, Hamileliğin 31. Haftasında beslenme ve Hamilelikte uykusuzluk şikâyeti hakkında bilgiler verilmektedir.

Yorum Yap